„Kościoły, które udają kury”, to facebookowy fanpage założony w listopadzie 2011 r. przez Filipa Terenowskiego. Pomysłodawca i administrator strony zauważył, że jeden z lubelskich kościołów przypomina kurę. Po dodaniu do zdjęcia dzioba i oczu powstał pierwszy kolaż, który stał się inspiracją do założenia fanpage’a.
Obecnie zdjęcia kościołów, które przypominają kury nadsyłają również fani, których liczba doszła niemal do 35 tys. Wraz z rosnącą popularnością strony, na jej łamy zaczęły trafiać również zagraniczne kościoły. W 2013 r. fanpagem zainteresował się portal architektoniczny Bryla.pl oraz portal NaTemat.
Autor strony zaznaczył, że nie ma na celu wyśmiewania Kościoła jako instytucji, a kolaże mają charakter wyłącznie humorystyczny. Przyznaje jednak, że w architekturze sakralnej preferuje prostsze bryły. Mirosław Nizio w artykule “Polskie kościoły udają (nie tylko kury)” wykorzystał temat fanpage’a do refleksji nad architekturą sakralną w Polsce, której “przesadzoną” formę ocenił negatywnie.